Kevätkarkelot 2.5.2015

Yhtä sirkusta Punkalaitumella

Punkalaitumella alkoi varsinainen hulina ja sirkustelu muusta valtakunnasta poiketen vasta vapun jälkeen 2.5.2015. Keskuskoulun pihalla nähtiin tanssivia koiria, rallimiehiä ja poneja - sirkustirehtöörin virkaa toimittaneen kunnanjohtaja Lauri Innan toivotellessa tulijoita tervetulleiksi.

Kyse oli MLL:n Punkalaitumen paikallisyhdistyksen järjestämästä Kevätkarkelo-tapahtumasta, joka järjestettiin nyt jo neljäntenä vuonna peräkkäin. Tänä vuonna teemaksi oli valittu sirkus. Karkeloiden järjestelyistä vastannut Karoliina Valonen kertoi, että tapahtuman kautta halutaan tuoda iloa jokaisen lapsiperheen elämään. – Tämän vuoksi kaikki ohjelma Kevätkarkeloissa on aina ollut ilmaista tai siitä on peritty vain nimellinen maksu.

Ohjelmaa olikin tarjolla runsaasti kaikenikäisille lapsille ja lapsenmielisille. Koulun juhlasalissa vedettiin sirkustyöpajoja teatteri- ja sirkustyönohjaaja Jenna Teinilän johdolla. Liikuntahalliin saattoi poiketa ennustajaeukon Lady Fortunatan juttusille, jos oli kiinnostunut tulevan kesän käänteistä - tai kömpiä kirjaston järjestämään satuluolaan pötköttelemään patjoille ja kuuntelemaan satuja.

Ylimääräistä energiaa pystyi purkamaan pomppulinnassa tai erilaisten pihapelien tiimellyksessä, jos äiti tai isä sattui juuttumaan liian pitkäksi aikaa kirpputori- tai tuote-esittelypöytien luokse. Tapahtuman pääesiintyjä Pelle Positiivi tempaisi lapset mukaan laulamaan ja leikkimään – ja pohtimaan hieman syvällisempiäkin asioita. Kukaan ei varmasti päässyt lähtemään kotiin nälkäisenä, siitä piti huolen puffettiin johdattava tuoreiden munkkien, lettujen ja makkaroiden huumaava tuoksu.

–Kevätkarkeloihin huipentui yhdistyksemme historian aktiivisin viikko, toteaa paikallisyhdistyksen puheenjohtaja Elina Koivuniemi. – Kuluneella viikolla olemme myös vietettäneet Perhepeuhulan kauden päättäjäisiä olympialaisten merkeissä, käyneet isien ja lasten yhteisellä metsäretkellä, juhlineet vappua perhekahvilassa, pohtineet nuoruutta avoimessa vanhempainillassa ja keränneet rahaa Kevätilokeräykseen.

– Kevätkarkeloiden tavoitteeksi asetettu 200 kävijän rajapyykki taisi tuplaantua, pohdiskelivat järjestelyistä vastaavat henkilöt tarttuessaan yksissätuumin harjojen varsiin kemujen päätyttyä. Ilahduttavaa oli erityisesti se, että kokonaiset perheet olivat lähteneet Karkeloihin viettämään yhteistä aikaa - ja mukaan oli otettu mummut ja papatkin.

Punkalaitumen kunta mainostaa olevansa yhteisöllinen kasvuympäristö. Tämän osoittaa todeksi myös Kevätkarkeloiden kaltaisen juhlan järjestäminen talkoovoimin. Kevätkarkelot mahdollistuivat MLL:n ja sen yhteistyötahojen vapaaehtoistyön sekä paikallisten sponsorien kautta. Yhteistyössä on voimaa.

Teksti: Heli Lehtelä

Kuvat : Elina Koivuniemi

Sirkusteltan kokoinen kiitos kaikille osallistuneille; niin kävijöille, tukijoille, esiintyjille kuin talkoolaisille!

Tapahtumaa olivat tukemassa Lions Club Punkalaidun, Musiikkia Nuorille ry, Metsärannan Liha, K-supermarket Pouru, Pyymäen Leipomo ja Cloetta.

Arpajaispalkintoja ovat lahjoittaneet:
Atria, Hiusstudio Anna, Jurmo Inn, Kahvila Myötätuuli, Maustepalvelu, Nordea, Parturi-Kampaamo Sanna, Punkalaitumen Kunta, Sastaman koulutuskuntayhtymä, SHT-Tukku Oy, StoraEnso Oyj, Vammalan Väriaitta ja Volkswagen Suomi