Kengurumeininki Lastensynttäreillä 16.3.

Mannerheimin Lastensuojeluliiton Punkalaitumen yhdistys ja Punkalaitumen kunta järjestivät maksuttoman lastenkonsertin Vartiolassa Punkalaitumella 16.3.2014. Tilaisuus oli samalla lastensynttärit; MLL:n Punkalaitumen yhdistys juhlistaa 15. toimintavuottaan ja Punkalaidun viettää 375-vuotisjuhlaa. Kuten asiaan kuuluu, tarjolla oli synttärikakkua ja mehua. Tilaisuuteen saapui n. 200 juhlavierasta joten tunnelma oli katossa.

Konsertin esiintyjänä oli valtakunnallisesti tunnettu lastenorkesteri Kengurumeininki. Bändi on perustettu vuonna 1996 ja on hauskuuttanut lapsia ja heidän vanhempiaan jo yli 3000 toiminnallisella keikalla ympäri maata. Levyjä on julkaistu viisi ja orkesterilla on ollut myös oma tv-sarja, Kenguruveturi. Tyylilajiltaan Kengurumeininki on rokkia mutta vaikutteita on kuultavissa myös mm. jazzista ja metallista. Metallimeininki ei yllätä kun tietää, että bändin rumpalilla on myös toinen ”työpaikka” nimeltään Apocalyptica. Näitä konsertteja ei kuunnella istuen vaan tarkoitus on saada juhlakansa pomppimaan.

Konsertti aloitettiin laulamalla yhdessä onnittelulaulu 15-vuotiaille ja 375-vuotiaille päivänsankareille. Sen jälkeen edessä oli tunti tiivistä pomputusta. Lapset eläytyivät musiikkiin eikä kauaakaan kun lavalta kuuluneeseen kysymykseen ”Mikä meininki?” osattiin vastata reippaalla äänellä ”Kengurumeininki!”. Lapset pomppivat, tanssivat, hiipivät ja harjoittelivat viittomia.

Yleisön riemukkaat ilmeet kertoivat omaa kieltään tilaisuudesta. ”Olemme iloisesti yllättyneitä että perheet ovat lähteneet näin sankoin joukoin liikkeelle.” sanoo tapahtumakoordinaattori Kaija Seppä hymyillen. ”Halusimme juhlavuotemme kunniaksi pitää synttärit yhdistyksemme tärkeimmille jäsenille eli lapsille. Toinen järjestämämme juhlatilaisuus on perheille suunnattu äitienpäiväjuhla 11.5.”

”Kunnan juhlavuosi näkyy hyvin monipuolisesti useiden tapahtumien kautta. Lastensynttärit oli yksi sellainen tapahtuma, jonka järjestämisessä kunta halusi olla mukana. Muutoinkin Punkalaitumella on kunnan ja kolmannen sektorin yhteistyö hyvin sujuvaa ja arkista sen sijaan, että siitä vain puhuttaisin eri strategioissa ja suunnitelmissa. Toivon että lapset ja perheet myös saivat jotain tästä konsertista.” kertoo kunnanjohtaja Lauri Inna.

Yhdistys haluaa kiittää kaikkia tapahtumaan osallistuneita. Erityiskiitos kuuluu iltapäiväkerhojen lapsille, jotka askartelivat koristeita tilaisuuteen.