Leikkipuistotapahtuma 13.9.

MotoriikkaMiikka leikitti ja liikutti Emmanpuistossa

Mannerheimin Lastensuojeluliiton Punkalaitumen yhdistys järjesti koko perheen Leikkipuistotapahtuman Emmanpuistossa 13.9. Suorastaan kesäinen sää helli kävijöitä, joita olikin saapunut paikalle n. 150 henkilöä. Puistoon oli rakennettu useita toimintapisteitä. Tarjolla oli erilaisia katuliituleikkejä tarkkuusheitosta vapaaseen piirusteluun. Puistoon johtavan polun varrella Karoliina Valonen auttoi lapsia tekemään jättisaippuakuplia. Lasten ilmeet olivat riemukkaita suurten kuplien onnistuessa. Partion toimintapisteellä pääsi suorittamaan sudenpentujen ja seikkailijoiden tehtäviä lippukunnan johtajan, Sanna Lähdeniemen avustuksella.

Leikkipuiston laidalla oli puistogolf-rata, jonka pääsuunnittelijana toimi 9-vuotias Olavi Nieminen. Puistogolf on laji, jota voi pelata missä vaan ja millä vaan. Tällä kertaa pelivälineinä oli sählymaila ja tennispallo. Radan rakentamiseen oli käytetty mm. tyhjiä mehupulloja, putkenpätkiä, oksia ja auton renkaita. Maalin virkaa toimitti polkutraktorin peräkärry, sen keikahdus kertoi että rata on päättynyt. "Rakentamisessa oli hauskinta käyttää erilaisia mielenkiintoisia välineitä esteinä uusilla tavoilla. Etenkin putkia ja autonrengasta. Suunnittelemisessa piti ottaa huomioon välineiden riittäminen, ja ettei ole pelkkiä portteja vaan myös esteitä. Hiukan hankalaa oli suunnitella esteistä erilaisia." kertoo Olavi. Pelaajien innostuneista ilmeistä päätellen puistogolfaajia tullaan näkemään Punkalaitumella jatkossakin.

Tapahtuman päätähtenä hullutteli MotoriikkaMiikka. Hän oli suunnitellut leikkihetken, jossa riitti sekä katsottavaa että koettavaa kaikenikäisille. Esitys sisälsi huimia temppuja, parkour-vinkkejä ja pantomiimia. Lämmittelynä pidettiin MotoriikkaMiikan yleisurheilukisat, yleisö sai esittää kehollaan eri urheilulajeja. Miikka otti myös lapsilta haasteita vastaan, joku haastoi Miikan juoksukilpailuun, toinen tekemään kärrynpyöriä. Haastajan tuli toki itsekin yrittää suorittaa antamansa tehtävä.

Sanotaan, että leikkiminen on lasten työtä. Miikka Mäkelän mukaan se voisi olla sitä myös aikuisille. ”Toivoisin, että ihmiset vapautuisivat meitä alati nujertavasta jäykkyydestä, kokisivat haltioitumista, iloa ja muistaisivat miltä tuntuu olla lapsi.” haaveilee Miikka. ”Ihmiset eivät tarvitsisi niin paljon ulkoisia virikkeitä, kuten TV:tä, vaan osaisivat ehkä viihdyttää itseään ja ennen kaikkea osaisivat leikkiä intensiivisemmin lasten kanssa. Ehkä he samalla unohtaisivat hetkeksi aikuisten maailman murheet ja olisivat onnellisempia.”

”MLL järjestää vuosittain valtakunnallisen Kevätilo-keräyksen paikallisen toiminnan tukemiseksi. Suuntasimme tänä vuonna keräyksen tuoton Leikkipuistotapahtumaan, ja näyttää siltä että Kevätilolla saatiin aikaiseksi paljon syksyistä iloa.” sanoo tapahtumakoordinaattori Elina Koivuniemi hymyillen.